OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU
OD 9.00 DO 17.00
Zielona Góra
al. Wojska Polskiego 120A
tel. 68 453 76 55
Zielona Góra
al. Wojska Polskiego 120A
W skrócie postaram się przybliżyć najistotniejsze informacje związane z olejem silnikowym.
JAK OTRZYMUJEMY OLEJ SILNIKOWY ?
Oleje silnikowy otrzymujemy przez dodanie do oleju bazowego różnego rodzaju dodatków uszlachetniających nadających im cech wymaganych dla prawidłowej pracy i ochrony silnika.
Oleje bazowe dzielimy na
mineralne - otrzymane w procesie obróbki ropy naftowej
półsyntetyczne - przeważnie około 70% stanowi olej mineralny, resztę olej syntetyczny
syntetyczne - otrzymywane drogą syntezy chemicznej lub poddane krakingowi w obecności wodoru
ZADANIE OLEJU
- smarowanie (zmniejszenie tarcia po między współpracujacymi elementami)
- chłodzenie (szczególnie odprowadzenie ciepła a denka tłoka, pierścieni i cylindrów)
- uszczelnianie
- utrzymanie czystości
- zabezpieczenie przed korozją, rdzewieniem i utlenianiem
- regulacja (hydrauliczne popychacze, napinacz łańcucha rozrządu, regulator zmiennych faz
rozrządu)
- tłumienie drgań i hałasu
OZNACZENIA
SEA (Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) norma informuje nas o klasie lepkości i określa zakres temperatur w jakich olej zachowuje płynność. Wartość 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W określa lepkość w niskich temperaturach. Im wartość jest niższa tym olej jest bardziej płynny i zapewnia łatwiejszy rozruch i smarowanie w niskich temperaturach.Oleje o tych oznaczeniach są olejami zimowymi. Wartość 20, 30, 40, 50, 60 określa lepkość w wysokich temperaturach. Im wyższa wartość tym lepsze smarowanie w wyższych temperaturach. Oleje o tych oznaczeniach są olejami letnimi. Najczęściej jednak występują oleje wielosezonowe 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 5W50, 10W40, 10W60, 15W40, które stosuje się przez cały rok. Zachowują one właściwą lepkość w szerokim zakresie temperatur.Wartości te odnoszą się do temperatur otoczenia w jakich jest uruchamiany silnik. UWAGA !!! często wartości lepkości oleju mylnie stosuje się do okrślenia czy jest to olej mineralny,półsyntetyczny czy synteyczny. Np. 10w40 może być olejem mineralnym, syntetycznym lub półsyntetycznym - wszystko zależy od zastosowanej bazy olejowej a nie od wartości lepkości.
API Klasyfikacja jakościowa stworzona przez Amerykański Instytut Naftowy, który opracowuje normy na potrzeby amerykańskich konstruktorów samochodów. Każda nowa norma charakteryzuje się zaostrzonym poziomem wymagań dla danego środka smarnego. Dzieli się na dwie grupy. Oznaczona symbolem S odnosi się do silników benzynowych np. SA, SB, SC, SD, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN, każda następna litera po S oznacza nowszą klasę. Sumbol C odnosi się do silników wysokoprężnych CA, CB, CC, CD, CD II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4. Trzecią grupę stanowią oleje przeznaczone zarówno do silników benzynowych jak i wysokoprężnych. Oznacza się je podwójnymi symbolami np. API SG/CD, SJ/CF, SL/CF..... tak samo jak w przypadku w/w grup każda następna litera oznacza wyższe wymagania odnośnie zmniejszenia tarcia, zwiększenia zdolności myjących i dyspergujących(zdolność wchłaniania zanieczyszczeń i utrzymania ich w stanie zawieszenia).
Klasyfikacja S - silniki benzynowe
SA - starsze silniki do ok. 1930 roku
SB - silniki do ok. 1951 roku
SC - silniki do ok. 1967 roku
SD - silniki do ok. 1971 roku
SE - silniki do ok. 1979 roku
SF - silniki do 1988 roku
SG - silniki do 1993 roku
SH - silniki do 1996 roku,podwyższone wymogi odnośnie odporności na utlenianie oraz
ochronę przeciw korozji
SJ - silniki od 1996 roku, lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach,lepsza
współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa
SL - silniki od 2001 roku, bardzo dobra ochrona w wysokich temperaturach oraz zmniejszone
zużycie paliwa i oleju
SM - silniki od 2004 roku,
SN - silniki od 2010 roku,
Klasyfikacja C - silniki wysokoprężne
CA - do lekko obciążonych silników z lat 40 i 50
CB - do średnio obciążonych silników od 1949 do 1960
ACEA Klasyfikacja europejska stworzona przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów podzielona jest na cztery grupy.
A do silników benzynowych w autach osobowych A1,A2,A3,A5,
B do silników diesla małej pojemności w autach osobowych i dostawczych B1,B2,B3,B4,B5,
C do silników diesla z filtrem cząstek stałych w samochodach osobowych C1,C2,C3,
D do pojazdów użytkowych z silnikiem diesla E1,E2,E3,E4,E5,E6,E7,